نامۀ سرگشاده به پارلمان افغانستان
محمدهمايون سرخابي محمدهمايون سرخابي

لندن 19 جنوری 2006

 

در جهان هيچ کشوری را نمي توان سراغ کرد که امار دقيقي از نفوس خود را نداشته باشد،ولي افغانستان يگانه کشوريست در سطح جهان که فاقد اين امر حياتي بوده و متاسفانه احصائيهء نفوس خود را ندارد و آمار نفوس آن به معيار ذوق و سليقهء زورمندان حاکم اجباراً بر جامعه عمداً عقب نگهداشته شده ما تحميل گرديده است .

چنانکه تعداد کنوني نماينده گان محترم شورای ملي نيز بنابر همين معيار زور و بي عدالتي تثبيت و تقسيم بندی شده و برای هر ولايت کشور نيز به اندازهء نفوس ناشمردهء آن سهميه واهي در نظرگرفته شده است .

جای هيچ شک و ترديدی نيست که انتخاب نماينده گان ملت و تدوير جلسات پارلماني که به همکاری جامعهء جهاني در کشور ويران شده ما انجام پذيرفت،يک پديدهء بس بزرگ تاريخي در زنده گي سياسي مردم رنجديدهء ما محسوب مي گردد.

ولي دريغا که آغاز نخستين جلسه شورای ملي جهت انتخاب رئيس شورا با قطب بندی های قومي همراه بود و زنگ خطر جديي نفاق و ناباوری را به صدا آورد.ولي سناريوی اتحاد آقای محقق با آقای سياف آنرا کمرنگ و انتخاب معاونين و منشيان شورای ملي تا حدودی آن را تحت شعاع خويش قرار داد.

با وصف آنکه تعداد وکلای واپسگرا که برای سه دهه افغانستان را در آتش جنگ های بنيادگرايي سوختاندند رقم درشت را نشان مي دهد،ولي توقع کافهء ملت در داخل و چه در خارج کشور،از همهء نماينده گان منتخب شان،بخصوص از آن عده فاجعه آفرينان اين است تا از لاک تمايلات قشرگرايي قومي،زباني و تفوق طلبي تباری که به سختي در آن فرو رفته اند،بيرون شده و با درنظرداشت سير چشمگير پيشرفت تمدن بشری و نظم نوين جهاني حين تدوير جلسات مهم بعدی شورا،به خواست بر حق موکلين خود پاسخ مثبت داده و شورای ملي کشور را به مظهر ارادهء يک ملت واحد،با فرهنگ و سمبول همبسته گي ملي در جهان جلوه گر سازند.

در اين روزها که موضوع اخذ رأی اعتماد حکومت از شورای ملي در دستور روز قرار دارد،توجه و دقت نماينده گان ملت در انتخاب اعضای حکومت نيز يکي از وظايف بس بزرگ،مهم و تاريخي ايشان به شمار مي آيد .

مردم ما توقع دارند تا نماينده گان محترم ملت علاوه به بررسي دقيق از چگونگي عملکرد موثر و کارآيي مديريت گذشته اعضای حکومت در اين مرحلهء حساس تاريخي،تصاميم معقول و عادلانه اتخاذ نمايند تا خوب از بد و صادق از کاذب تشخيص گرديده و در برابر موکلين،تاريخ و نسل های آينده کشور سرافگنده و خجل نگردند.

متاسفانه همين اکنون در جمله اعضای ارشد دولت اشخاصي وجود دارند که در گذشته ها به دستور دشمنان تاريخي کشور مرتکب اشتباهات بس بزرگ و نابخشودني شده و اکنون نيز بخش مهم و حياتي ادارهء دولت را رهبری مي نمايد،کافي است گفته شود کساني که زماني به دستور بيگانگان با تخريب پايه های برق نغلو،سروبي و ماهيپر نه تنها ثروت بزرگ و با ارزش ملي ما را از بين بردند،بلکه شهريان کابل و بخش های ديگر کشور را نيز از روشني برق محروم مي گردانيدند،اکنون نيز در مقام وزارت خانه ها تکيه زده اند.

آيا اين فاجعه آفرينان وابسته به دشمنان تاريخي ملت افغان مستحق کرسي وزارت مي باشند؟آيا اين چهره های ضد منافع مردم که توسط نيروهای بيگانه بر عليه منافع مردم ما استعمال مي گرديدند،لکه های ننگ در تاريخ معاصر افغانستان محسوب نمي گردند؟

در حالي که اوراق زرين تاريخ گذشته و کنوني کشور ما مملو از نام های نامي قهرمانان و جانبازاني است که مي توانند برای مردم منطقه و حتا مردمان جهان مظهر پايمردی،شجاعت،مقاومت و وطنپرستي باشند .توقع همه افغانها از نماينده گان ملت در شورای ملي اينست،تا آن مجلس کبير ملي به خواستگاه واقعي ارادهء ملت مبدل شده و با درنظرداشت منافع ملي عمل نمايند ،و آنعده وزرای محترمي که فاقد استعداد و برنامه ريزی موثر و مشخص در مديريت پيشين خود بوده و نه تنها نتوانسته اند از مساعدت های بزرگ مالي جامعه جهاني به نفع مردم کشور استفاده نموده و مصدر خدمات موثر گردند و يا اگر خود زمينه ساز ترويج رشوت و يا حيف و ميل دارايي های عامه و پول های کمک شده به مردم افغانستان گرديده باشند،بايد جداً مورد بازپرس قرار گيرند و از کارکرد خود،آنچه تا حال انجام داده اند دقيقاً برای ملت حساب بدهند.

اتخاذ چنين تصميم سازنده و موثر مي تواند در آينده به سنگ پايه مستحکمي جهت انجام خدمات بهتر و صادقانه در کشور ويران شدهء ما مبدل گردد.

محمدهمايون سرخابي

 

منتشره شماره يازدهم سال سوم ماهنامه مشعل

 


March 19th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها